Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (104)

KU Leuven (90)

UGent (73)

UAntwerpen (66)

EHC (47)

KBR (46)

VUB (46)

Belgian Parliament (31)

CaGeWeB (28)

Odisee (28)

More...

Resource type

book (89)

periodical (15)

dissertation (2)


Language

Dutch (96)

English (6)

French (1)

Multiple languages (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

2020 (2)

2016 (2)

2015 (1)

2012 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 104 << page
of 11
>>
Sort by

Book
Leren spreken : een didactische handleiding voor docenten NT2
Authors: ---
ISBN: 9789046901649 9046901645 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Didactisch handboek voor het onderwijzen van Nederlands als tweede taal aan leerlingen vanaf twaalf jaar.


Periodical
Journal of the Alamire Foundation
Author:
ISSN: 20325371 Year: 2009 Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het oog van de meester : een onderzoek naar de literaire ontwikkeling van havo- en vwo-leerlingen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs.
Author:
ISBN: 9789059722460 9059722469 Year: 2008 Publisher: Delft Eburon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoek naar de literaire ontwikkeling van adolescenten in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Centraal staat de vraag 'Waarom moet je lezen wat je nog niet kunt begrijpen?'. Voor o.a. vakcollecties jeugdliteratuur.. Onderzoek naar de literaire ontwikkeling van adolescenten in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Centraal staat de vraag 'Waarom moet je lezen wat je nog niet kunt begrijpen?'..


Book
Zij-instromers in de meertalige klas : naar werkbare oplossingen
Authors: ---
ISBN: 902762299X 9789027622990 Year: 1993 Volume: 337 Publisher: Meerhout Infoboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt een aantal praktische perspectieven geschetst voor leerkrachten die systematisch willen werken aan de bevordering van de Nederlandse taalvaardigheden van (nieuwe) buitenlandse kinderen in hun groep : zij-instromers.


Book
Didactiek van het vreemdetalenonderwijs
Author:
ISBN: 9789046901373 9046901378 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Docenten die lesgeven in een vreemde taal, vertalen abstracte lesdoelen naar de lespraktijk. In Didactiek van het vreemdetalenonderwijs worden theorie en praktijk bij elkaar gebracht door analyse en verdieping te verbinden met praktijkervaringen. Daarmee draagt het boek bij aan de professionalisering van vreemdetaaldocenten. De auteur geeft een inleiding in de achtergronden van het vreemdetalenonderwijs, met onder meer een praktijkgerichte behandeling van de toetsproblematiek. Daarna volgt de didactiek van de vier taalvaardigheden (lezen, luisteren, schrijven en spreken) en van de deelvaardigheden (uitspraak/spelling, woordenschat en grammatica). Ten slotte komen kennis van land en volk en literatuur aan bod. Bij het boek hoort een website met extra voorbeelden van oefeningen uit leergangen Duits, Engels, Frans en Spaans, opdrachten voor verwerking, toepassing en eigen theorieontwikkeling, en een lijst met aanbevolen titels voor verder lezen en links. Didactiek van het vreemdetalenonderwijs is een handboek voor (aankomende) docenten in moderne vreemde talen in het voortgezet onderwijs voor zowel de onder- als bovenbouw. Inhoudsopgave : Deel I Achtergronden 1 Belangrijke begrippen 2 Vreemdetalenonderwijs en natuurlijke vreemdetaalverwerving 3 Luisteren en lezen: hoe dat werkt, en oefenparameters 4 Spreken en schrijven: hoe dat werkt, en oefenparameters 5 Toetsen 6 Curriculum en leergang 7 Het vto in maatschappelijk perspectief Deel II Vaardigheden 8 Leesvaardigheid 9 Luistervaardigheid 10 Schrijfvaardigheid 11 Gespreks- en spreekvaardigheid Deel III Deelvaardigheden 12 Uitspraak en spelling 13 Woordenschat 14 Grammatica Deel IV Kennis van land en volk, literatuur 15 Kennis van land en volk 16 Literatuur Didactische handleiding voor docenten in het voortgezet onderwijs.


Book
Scholen zonder oogst? : profileren in de basisschool
Author:
ISBN: 9789044120745 9044120743 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Europa. Schandvlek op dit blazoen is echter dat de achterstand van allochtone jongeren nergens zo groot is als in Vlaanderen. Met het ontstaan van zogenaamde concentratiescholen belandde deze situatie in een impasse. Meer dan 20 basisscholen stapten in een proefproject om zich te profileren op de onderwijsmarkt. Het project was in de eerste plaats bedoeld om zieltogende schooltjes, meestal concentratiescholen, te ondersteunen en nieuw leven in te blazen. Ze werden gestimuleerd om uit de grijze zone te treden en opnieuw het vertrouwen van ouders te krijgen. De aanvankelijke strategie van het' deconcentreren' werd snel omgebogen naar het aanbieden van kwaliteit aan elke leerling die zich aandient. Dit boek illustreert wat er tijdens acht jaar veldwerk is gebeurd. Eerst wordt de visie van het herprofileren uiteengezet. Daarna komen alle elementen aan bod die een rol spelen bij de vernieuwing, van de inbreng van de leerkracht en de rol van de projectcoach tot het financiële aspect van de zaak. Tot slot wordt het verhaal verteld van enkele scholen die kozen voor herprofilering. Hierbij horen een stappenplan en een keuze van werkinstrumenten voor de praktijk. Het boek richt zich in het bijzonder tot directies, leerkrachten, begeleiders, zorgcoördinatoren, vormingswerkers, kortom tot iedereen die de school een eigen profiel wil geven. (Bron: covertekst)


Book
The Art of Designed Environments in The Netherlands
Author:
ISBN: 9063220936 9090004548 9789090004549 9789063220938 Year: 1983 Publisher: Amsterdam Stichting Kunst & Bedrijf

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alberts, Marcel ; Korvinus, Wim ; Beljon, Joop ; Berkulin, Arie ; Besemer, Theo ; Bleeker, Sies ; de Boer Lichtveld, Frans & Marja ; Boezem, Marinus ; Daan, Karin ; Marks, Harry ; Terwindt, Eugène ; Daniëls, Jan Hein ; Maters, Bas ; van Eyk, Ria ; Ficheroux, Mathieu ; Van Goethem, Jan ; de Goey, Marijke ; Hamelberg, Arnold ; van Santen, Joost ; Hendriks, Berend ; van Vuuren, Marcel ; Kaper, Carla ; Keizer, Jerry ; Koetsier, Hans ; de Kop, David van ; de Laaf, Bert ; van Munster, Jan ; Wondergem, Erik ; Marks, Harry ; van Vuuren, Marcel ; Mes, Antoine ; Meyer, Jacob ; de Nooijer, Paul ; Oxenaar, R.D.E. ; Pennock, Lon ; Terwindt,,Eugène ; Pessink, Jo ; Petri, Hans ; Röling, Wiek ; Van Roojen, Joost ; Sanders, Har ; van Santen, Joost ; Hamelberg, Arnold ; Schippers, Wim T. ; Scholten, Herman ; Snoeck, Jan ; Strobos, Evert ; Struycken, Peter ; Volten, André ; Verhoog, Aat ; Visser, Carel ; de Vries, Auke ; van der Waerden, Anne ; van Wijk, Jan ; Peter Stuyvesant Stichting Zevenaar

Keywords

Architecture --- Sculpture --- public art --- sculpting --- Art --- private collections --- commissions [orders for works] --- architecture [discipline] --- Bleeker, Sies --- Beljon, Joop J. --- Keizer, Jerry --- de Boer-Lichtveld, Frans --- van Rooyen, Joost --- Waerden, van der, Anne --- Wondergem, Erik --- Boezem, Marinus --- de Boer Lichtveld, Marja --- Verhoog, Aat --- de Goey, Marijke --- Volten, André --- Oxenaar, R.D.E. --- Terwindt, Eugène --- Strobos, Evert --- Kaper, Karla --- Eyk, van, Ria --- van Wijk, Jan --- Daniëls, Jan Hein --- Petri, Hans --- Besemer, Teo J. --- Snoeck, Jan --- Maters, Bas --- Kop, van de, David --- Visser, Carel --- Röling, Wiek --- Pennock, Lon --- Berkulin, Arie --- Hamelberg, Arnold --- Struycken, Peter --- de Laaf, Bert --- van Goethem, Jan --- Mes, Antoine --- De Nooijer, Paul --- Koetsier, Hans --- Pessink, Jo --- Munster, van, Jan --- Korvinus, Wim --- Marks, Harry --- Alberts, Marcel --- Sanders, Har --- Daan, Karin --- Ficheroux, Mathieu --- Scholten, Herman --- Hendriks, Berend --- van Santen, Joost --- van Vuuren, Marcel --- Vries, de, Auke --- Schippers, Wim T. --- Eventstructure Research Group --- Peter Stuyvesant Foundation [Amsterdam] --- anno 1900-1999 --- Netherlands --- Nederland --- Art, Dutch --- Public art --- Architektur --- Environment --- Beeldende kunsten. --- Vormgeving. --- Werkomgeving. --- Woonomgeving. --- Geschichte 1950-1982. --- Niederlande --- Architektur. --- Environment. --- Niederlande. --- Boer Lichtveld, de, Marja --- Boer-Lichtveld, de, Frans --- Goey, de, Marijke --- Nooijer, de, Paul --- Rooyen, van, Joost --- Goethem, van, Jan --- Santen, van, Joost --- Vuuren, van, Marcel --- Oxenaar, Ootje --- private collections [object groupings]


Book
Inclusie en onderwijs : de uitdagingen aangaan
Authors: ---
ISBN: 9044110462 9789044110463 Year: 2000 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inclusie of 'met z'n allen samen leven en leren' is een belangrijke uitdaging voor onze samenleving en voor ons onderwijs. Dit boek belicht het proces naar meer inclusie vanuit de maatschappelijke evolutie, vanuit wetenschappelijk oogpunt en vanuit de ervaringen van de betrokken leerlingen enhun ouders.

Keywords

Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- Teaching --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- 450.9 --- 454.2 --- 454.23 --- 454.8 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- CLB-centra --- Europa --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Inclusieve samenleving --- Klas --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingen --- Leerlingenbegeleiding --- Ouders --- School --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- leerlingenbegeleiding --- onderwijsvernieuwing --- Downsyndroom --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen --- Rechten van het kind --- 454.9 --- inclusief onderwijs --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- 460.6 --- pedagogie: inclusie --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Overige onderwerpen --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Roldoorbrekend onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Lager onderwijs --- PMS --- CLB --- Basisonderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Buurt --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Aufsatzsammlung. --- Gehandicapte kinderen. --- Inclusive education --- Inclusive education. --- Integratie. --- Integrativer Unterricht. --- Onderwijs. --- Special education --- Special education. --- Netherlands. --- Niederlande.

Listing 1 - 10 of 104 << page
of 11
>>
Sort by